شاکله

طرح نوین نظام اندیشه

طرح نوین نظام اندیشه

شاکله

بسم الله الرحمن الرحیم
تو فضای اینترنت و رسانه ها، و تو مجالس و جمع های مختلف، حرف های خوبِ زیادی وجود داره. اما خلاء وجود یه سیر فکریِ روشن و تبیین یه جهان بینی منسجم به شدت احساس میشه. به خاطر نبودِ همین جهان بینی صحیحه که اکثر قریب به اتفاق آدم ها، حتی خیلی از افراد مدعی دین و مذهب، چه تو فضای بحث و گفتگو، چه تو تربیت نسل آینده، چه تو حالات روحی و چه تو اعمال و رفتار شخصی و اجتماعیشون، دچار مشکل هستن.
ما به عنوان دو طلبه ی مدرسه معصومیه قم، به دلیل اهمیت غیرقابل انکار این موضوع تو تمام شئونِ زندگی انسان، تصمیم گرفتیم تا در حد بضاعتمون این کارِ روی زمین مونده رو تو فضای مجازی انجام بدیم.
توجه به چند نکته توسط دوستان عزیز ضروریه:
1. این مطالب حاصل زحمات متفکران اسلامیه و ما صرفا اونها رو جمع آوری کردیم.
2. برای اثربخش بودن این سیر، لازمه که بدون شتاب و با حوصله، ما رو همراهی کنید و روی مباحث دقت و تفکر داشته باشید.
3. وبلاگ تو روزهای شنبه و سه شنبه به روز رسانی میشه.
4. با نظرات خودتون ما رو تو بهتر پیمودن این مسیر کمک بدید.
5. در صورتی که تشخیص دادید مطالب ارائه شده مفیده، وبلاگ رو به دوستانتون هم معرفی کنید تا واسطه ی رزق اونها باشید.
والسلام علی من اتبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

فصل1: زندگی بی حاصل - برگ دوم

سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۰۲ ب.ظ

تا به حال شده با خودت خلوت کنی؟ تا حالا شده وسط این همه دویدن و شتاب و کار و شلوغی و دغدغه، وایسی و از بیرون گودِ زندگی به خودت و دیگران نگاه کنی و بپرسی، که چی؟! شده تو عمق تنهایی هات سوال هایی به ذهنت هجوم بیارن و جوابی براشون نداشته باشی؟ یا شایدم خواسته باشی با جواب هایی که دیگران میدن خودتو خلاص کنی و بهشون فکر نکنی، اما بازم رهات نکرده باشن،  که خب ته این زندگی چیه؟ این همه دویدن و تلاش کردن و اضطراب و استرس، این همه فشار و رنج و سختی برای چی؟

وقتی از هیاهو و شتاب زندگیِ روزمره فاصله می گیری و تو خلوت خودت، منصفانه به زندگی خودت و آدم های دور و برت نگاه می کنی و از بیرون هزارتوی زندگی خودت و دیگران رو به نظاره میشینی، تازه متوجه می شی انگار تمام زندگی، تو یه دور بسته خلاصه شده. انگار هر جای این کره ی خاکی که باشی، با هر رنگ و نژاد و جنس و قومیت، تو هر وضعیت رفاهی و اجتماعی و ...، محکوم به تلاوت تکراری. فرقی نمی کنه چه شکلی هستی، چه خانواده ای داری، چه اهداف و آرزوهایی تو ذهنته، چقدر از زندگیت راضی هستی و ... مهم اینه داری تو این زندگی روزمره و تو این مدار بسته چرخ می خوری!

اگه انگیزه ی کارهای روزانه مون رو بررسی کنیم متوجه این دور باطل میشیم. غذا می خوریم تا انرژی بگیریم تا بتونیم کار کنیم و کار می کنیم تا بتونیم چیزی برای خوردن بدست بیاریم و ... . از طرف دیگه مدام، می خواهیم و تلاش می کنیم و می رسیم، و بعد از رسیدن، خسته و دلزده می شیم و دوباره چیز دیگه ای رو می خواهیم و تلاش می کنیم تا برسیم.

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه بپذیریم و چه انکار کنیم، چه خوشمون بیاد و چه ناراحت بشیم، دچار تکرار مکررات و مرگ تدریجی هستیم. دورِ خودمون می چرخیم بدون اینکه لحظه ای مکث کنیم و از این سرگردونی و آشفتگی خم به ابرو بیاریم و از خودمون بپرسیم: که چی؟ من برای چی باید زنده باشم؟ برای چی باید زندگی کنم تو دنیایی که پر از درد و رنج و سختیه، پر از ظلم و ستم و جنایته، پر از تفاوت و تبعیضه؟ تو این زندگی دنبال چی باید بدووم با اینکه می دونم که به هر چیزی و هرجایی که برسم خسته و دلزده می شم؟ وقتی هر کسی تو هر شرایطی که هست راضی نیست، من چطور می تونم برای رسیدن به اونها زحمت بکشم و به چیزی که باعث رنج اونها شده دل خوش کنم؟ و ... . 

نظرات  (۱)

۲۶ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۳۸ بنده ی خدا
منظور؟ نمیشه که بحث به این مهمی رو مطرح کرد و بعدشم بی نتیجه رهاش کنیم. مگر اینکه هدف، ایجاد سوال و دقدقه تو ذهن مخاطب باشه که البته زودتر باید پاسخ داده بشه.
موفق باشید 
پاسخ:
با سلام
قرار نیست این بحث بعد از طرح شدن، بی نتیجه رها شود و ان شاء الله گام به گام به تحلیل و بررسی این مسائل و سوالات خواهیم پرداخت. حتما قسمت معرفی طرح وبلاگ رو مطالعه بفرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی