شاکله

طرح نوین نظام اندیشه

طرح نوین نظام اندیشه

شاکله

بسم الله الرحمن الرحیم
تو فضای اینترنت و رسانه ها، و تو مجالس و جمع های مختلف، حرف های خوبِ زیادی وجود داره. اما خلاء وجود یه سیر فکریِ روشن و تبیین یه جهان بینی منسجم به شدت احساس میشه. به خاطر نبودِ همین جهان بینی صحیحه که اکثر قریب به اتفاق آدم ها، حتی خیلی از افراد مدعی دین و مذهب، چه تو فضای بحث و گفتگو، چه تو تربیت نسل آینده، چه تو حالات روحی و چه تو اعمال و رفتار شخصی و اجتماعیشون، دچار مشکل هستن.
ما به عنوان دو طلبه ی مدرسه معصومیه قم، به دلیل اهمیت غیرقابل انکار این موضوع تو تمام شئونِ زندگی انسان، تصمیم گرفتیم تا در حد بضاعتمون این کارِ روی زمین مونده رو تو فضای مجازی انجام بدیم.
توجه به چند نکته توسط دوستان عزیز ضروریه:
1. این مطالب حاصل زحمات متفکران اسلامیه و ما صرفا اونها رو جمع آوری کردیم.
2. برای اثربخش بودن این سیر، لازمه که بدون شتاب و با حوصله، ما رو همراهی کنید و روی مباحث دقت و تفکر داشته باشید.
3. وبلاگ تو روزهای شنبه و سه شنبه به روز رسانی میشه.
4. با نظرات خودتون ما رو تو بهتر پیمودن این مسیر کمک بدید.
5. در صورتی که تشخیص دادید مطالب ارائه شده مفیده، وبلاگ رو به دوستانتون هم معرفی کنید تا واسطه ی رزق اونها باشید.
والسلام علی من اتبع الهدی

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

فصل2: قدر انسان - برگ دوم

سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۴۶ ب.ظ

 

هر انسانی با تامل در خود می تواند سرمایه ها و امکانات موجود در درونش را کشف کند؛ اما یکی از راه های فهم بهتر این سرمایه ها مقایسه ی بین انسان و حیوان است که مشابهت ها و تفاوت هایی دارند.

 

سرمایه های مشترک بین انسان و حیوان:

1.      اعضاء و جوارح (چشم، گوش، دست، پا و ...)

2.      حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی، لامسه)

3.      غریزه (محرک برخی حالات و حرکات)

4.      احساس و عاطفه (حالات ناشی از غریزه)

5.      هوش (نیروی درک موقعیت)

6.      حافظه (نیروی ذخیره اطلاعات)

 

سرمایه های اختصاصی انسان:

1.      اختیار و آزادی (عامل زمینه ساز انتخاب)

2.      تدبر (نیروی دقت و توجه در معلومات)

3.      تفکر (نیروی کشف مجهول و رسیدن به شناخت)

4.      تعقل (نیروی مقایسه و سنجش و شناسایی بهترین)

5.      قلب (مرکز احساسات ناشی از تعقل و گرایش به بهترین)

6.      روح (عامل حیات انسانی)

7.      توهم (نیروی واقعی پنداشتن غیر واقع ها در خارج از ذهن، به صورت غیر ارادی)

8.      تخیل (نیروی واقعیت بخشی به غیر واقع ها در ذهن، به صورت ارادی)

9.      وجدان (نیروی دریافتن مطابقت یا عدم مطابقت رفتارهای انسان با نظام ارزش های او)

 

حال می توانیم با  بررسی کیفیت و ویژگی های زندگی حیوانات، و یافتن قله هایی که با همین امکانات محدود آنها را فتح کرده اند، به نتایج قابل تاملی دست پیدا کنیم.

 

خوشی، لذت، رفاه: از آنجا که خوشی و لذت و رفاهِ هر موجودی در تامین هرچه راحتتر و بهتر نیازهایش می باشد، معلوم می شود که حیوانات در اوج رفاه و لذت و خوشی به سر می برند. ما انسان ها برای تامین مایحتاج خود و فراهم کردن امکانات رفاهی و اختیار کردن همسر و تهیه مسکن و ... مجبوریم سال های سال درس بخوانیم و کار کنیم و سختی هایی را متحمل شویم تا درآمدی و پس اندازی داشته باشیم؛ اما گوسفند و پلنگ و کلاغ و فیل و پشه، بدون طی کردن این مسیر ناهموار و بسیار راحت تر و سریع تر، نیازهاشان را تامین می کنند و دسترسی آنها به خوراک و پوشاک و مسکن و همسر، بسیار بیشتر از ماست.

 

امنیت و آرامش: با توجه به اینکه حرکات و رفتار حیوانات، بدون در نظر گرفتن آینده و احتمالات و خطرات و آسیب های مختلف، و صرفا به صورت غریزی و بازتابی و در لحظه شکل می گیرد، زندگی آنها در احساس امنیت و آرامش مطلق سپری می شود. اما ما انسان ها به خاطر داشتن فکر و تخیل و توهم، و به دلیل درکمان نسبت به مشکلات و کمبودهای احتمالی در آینده، مدام احساس نا امنی می کنیم و در متن خوشی ها و لذت های نقد هم، بی قرار و نگران فرداها و اتفاقات و حوادث آنها هستیم. فکرِ فقر و بیماری و پیری و مرگ، و آگاهی از هزاران مشکل و گرفتاری که بر سر راهمان قرار دارد امنیتمان را سلب کرده و دغدغه شان آراممان نمی گذارد.

 

عدالت: در جوامع حیوانات به دلیل نبود اختیار و آزادی، ظلم هیچ جایگاهی ندارد. زنبورها به اندازه ی توان خود برای کندو کار می کنند و فقط به اندازه ی نیازشان برداشت می نمایند؛ و این، اوج عدالتی است که انسان امروزی پس از گذشت میلیون ها سال از به وجود آمدنش همچنان در آروزی آن، شبش را صبح می کند در حالی که  روابط حیوانات از همان ابتدای پدید آمدنشان، بر اساس همین عدالت شکل گرفته و آنها راهی را تا رسیدن به آن نپیموده اند.

 

تکامل: هر کدام از انواع حیوانات، با توجه به جایگاه و نقش خود در این هستی، در متکامل ترین شکل فردی و اجتماعی قرار دارند. اندام های زنبور عسل برای برداشتن و حمل گرده های گل و تبدیل آنها به عسل در بهترین و کامل ترین حالت ممکن می باشد و همینطور کندوی آنها، که از جهت ساختار، جنس، گنجایش، نوع روابط حاکم بر آن و ... در عالی ترین شکل و وضعیت خود قرار دارد. این تکامل در حیوانات تا حدی است که دانشمندانِ امروزی همچنان در حال کشف ویژگی ها و اسرار آن هستند و از میزان دقت و ظرافتِ موجود در تمامی ابعاد آن، دهانِ حیرت گشوده اند. در این میان انسان، که خودش هم این مسیر تکامل را در دوران جنینی طی کرده، اکنون، هم در غریزه و حواس و سایر امکاناتش، هم در علم و آگاهی و تجربه اش و هم در تنظیم روابطش با قوانین هستی، سرشار از نقص ها و کمبودها و ضعف هایی است که میان او و تکامل فرسنگ ها فاصله انداخته اند.

 

خوردن و خوابیدن و خوشی و لذت و رفاه و امنیت و آرامش و عدالت و تکامل، همه و همه قله هایی هستند که حیوانات با داشتن همان امکانات محدود و تنها با راهنمایی  غریزه به آنها دست یافته اند. اگر قرار باشد انسان هم با مجموعه ای از امکانات و قابلیت های منحصر به فرد، که دنیای دیگری را در درون او ایجاد کرده اند، بخواهد به این اهداف برسد و این قله ها را فتح نماید، پس این سرمایه های عظیم چه بهره و ثمری خواهند داشت؟ و اصلا وجودشان چه لزومی پیدا می کند؟ در حالی که بدون آنها و حتی بدون انسان بودن هم می شد به این آرمان ها رسید، آن هم چه رسیدنی!

و راستی چرا این موجود فوق پیشرفته (انسان) پس از گذشت میلیون ها سال و با  داشتن این امکانات برتر، همچنان در حسرت رسیدن به همین اهدافِ پایین و کوچک، لَه لَه می زند و هر چه بیشتر دست دراز می کند به سمتشان، دورتر می شود؟!

نظرات  (۱)

بسم الله
تعریفی که از عدالت مطرح کردید و راحت الوصول بودن آن برای انسان اشتباه است. اگر عدالت این است چرا مشروعیت نظام اسلامی به آن بستگی دارد؟
پاسخ:
با سلام خدمت شما دوست عزیز
بسیار خوشحالم از اینکه نظرتون رو با این صراحت بیان کردید. اما چند نکته:
1. اولا بحث ما کاملا برون دینی است، و هنوز در این سیر فکری حتی به ضرورت وحی نرسیدیم، چه برسه به اسلام و نظام اون و مبانی مشروعیتش!
2. بر چه اساسی می فرمایید مشروعیت نظام اسلامی به عدالته؟
3. تعریفی که از عدالت مطرح شد اولا از نگاه پذیرفته شده در بحث های علمی روزه. ثانیا اتفاقا تاکید بر عدم راحت الوصول بودن اون برای انسان با داشتن امکانات اضافی بود.
4. شما تعریفتون از عدالت چیه؟ و علت غلط بودن تعریف ما رو بفرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی